Pages

Assalaamu'alaikum wa rahmatullah.
Blog ini telah berpindah.
Untuk mendapatkan catatan terbaru sila ke www.infoinggeris.blogspot.com

01 Oktober 2010

Ada Lagi Tanda Bacaan?

Semicolon Koma bernoktah (;)
Semicolon Koma bernoktah (;) boleh diguna untuk menyambung beberapa independant clause klausa utama dengan menggantikan conjunction kata hubung seperti and dan, so maka dan but tetapi, contohnya:
Father loves me so he hugs me. Ayah sayang saya maka dia peluk saya.
Father loves me; he hugs me. Ayah sayang saya; dia peluk saya. 

 I went to work but I was still sick. Saya pergi kerja tetapi saya masih sakit. 
I went to work; I was still sick. Saya pergi kerja; saya masih sakit.

Apostrophe Koma atas (')
Apostrophe Koma atas (') menandakan pengabaian satu atau lebih huruf seperti berikut:
You are not Ruslan. Awak bukan Ruslan.
You aren't Ruslan. Awak bukan Ruslan.
I am a fireman. Saya seorang ahli bomba.
I'm a fireman. Saya seorang ahli bomba.

Apostrophe Koma atas (') juga menunjukkan possessive case hal milik, misalnya:
Teacher's books. Buku-buku guru.
Teachers' books. Buku guru-guru.
Tree's leaves. Daun-daun pokok.
Trees' leaves. Daun pokok-pokok.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan